Saturday 4 February 2012

Idola-idola (berkenaan drum)

Ni idola aku yg pertama, James Owen Sullivan atau lebih dikenali sebagai The Rev. Drummer drp band Avenged Sevenfold. Walaupun dia tak da teknik yg istimewa drp drummer2 yg lain, tapi dia pandai buat bunyi yg lain drp org lain. Contohnya hampa boleh dengaq lagu Scream, Dear God, Beast And The Harlot n Almost Easy. Dia guna DW pedals. Kalau tengok dia punya drumset, dia ada 3 bass drum. Memang x macam org lain kan. haha.. Tapi dia dah meninggal 28 Dec 2009.
Yang ni nama dia Chris Adler. Drummer drp band Lamb Of God. Dia ni aku kagum dengan foot technic dia, dalam satu lagu, dia akan guna heel-toe, slide n flat foot. Memang perlukan banyak stamina la. Dia guna Axis n Trick pedals. Symbal kat drumset dia semuanya dia custom sendiri. Aku paling suka Meinl 12'' Soundcaster Custom Distortion Splash Symbal. Dia sorang ja ada. Lagu paling best Walk With Me In Hell n Laid To Rest.
Yang ni pulak nama dia Derek Roddy daripada Serpent Rise. Aku suka dia jugak sebab dia bila buat blast beat, dia hanya guna satu kaki ja. Dia orang pertama yang aku tengok buat blast beat guna satu kaki. Kat drumset dia penuh jugak pedals. Dia guna Sonor n Axis pedal. Dia custom Axis pedal n DW snare. Tapi kalau dengaq lagu2 band dia, x banyak sangat yg best2. Tapi kalau dia buat drum solo memang best.
 Ni nama dia Mike Portnoy daripada band Dream Theatre. Dia ni boleh kata veteran arr, orang lama dalam dunia drum ni. Dia ni aku suka sebab dia memang pandai dalam selok belok drum ni. Memang org yg genius arr dalam drum. Drumset dy ada dua seat. Set yg belah kiri ada dua bass n banyak tom, belah kiri pulak agak simple, ada satu bass ja tp twin pedals.
 Drummer drp Trivium, Travis Smith nama diberi. Dia orang yg pertama yg ak dengaq pijak pedal paling laju . Dia punya groove pon lain daripada org. Hampa boleh cuba try test dengaq lagu Ascendancy, A Gunshot To The Head of Trepedation n Pull Harder On The String Of Your Martyr. Dia jugak orang pertama yg aku nampak main drum pakai glove.
Haa yg ni pulak drummer drp band muda, Alesana. Nama dia Jeremy Bryan. Aku kagum dia sebab dia masih muda tapi lagu2 depa xda pon bunyi drum yang boring. Contohnya hampa dengaq lagu The Thespian, A Gilded Masquirade n Tilting The Hourglass. Drumset dia paling aku suka tapi kalau aku ada set macam dia pon, aku akan tambah satu splash symbal n satu chinese symbal. Band depa la band pertama scream yang aku dengaq. Dalam band depa, ada 3 orang boleh scream, vocalist depa, 3rd gitar depa n bassist depa. Urm, kan best kalau aku boleh scream jugak..
Sekian..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...